Babblarnas spelbok 162

Att spela spel... Det finns nästan inget roligare och smartare sätt att träna på färdigheter. När man spelar spel övar man på att vänta på sin tur, man får räkna, tänka, planera och så kan man väva in sånt som det är bra att träna lite extra på - kanske ord, ljud, bokstäver, läsning, minnet?

Möjligheterna är oändliga och spelen går att utveckla så att de hela tiden blir lite mer utmanande - så att man utvecklas och lär mer.

Om Babblarnas Spelbok

Inget av spelen har bestämda spelregler. Använd dessa tips bara för att komma igång och utveckla dem sedan så att spelen passar just dig/er. Det som är viktigt när man spelar är att det varken blir för lätt eller för svårt. Det ska vara utmanande och spännande, men ändå tydligt och enkelt att vara med på för dem som spelar.

Använd gärna Babblarna plastfigurer som spelpjäser och tärningar som är lagom svåra. Med spelboken följer vita tärningar och till dem olika etiketter att klistra på. De tomma etiketterna följer med för att ni ska kunna hitta på era alldeles egna tärningar. Om ni inte vill använda tärningar går det självklart bra utan. Varje spelare kanske går ett steg varje gång. Eller varför inte träna på bara en siffra varje gång ni spelar - tre till exempel.

obs! Saknar du bildkorten till Lottospelet? Mejla till oss på info@hattenforlag.se så ordnar vi det. Eller skriv ut dem själv >>här (pdf)

Vill du göra egna uppdragskort? Skriv gärna ut blad med färdiga baksidor >>här (pdf)

 

Stor-Lotto

Använd bildkorten med ljusblå baksidor som finns i asken för att spela Lotto. Eller använd bilderna på spelplanen för att skapa egna berättelser. Du pekar på en eller två bilder så får barnet hitta på en historia. ”Babba vill inte bo hos Bobbo”” (du pekade på Babba och Bobbos hus). ”Diddi äter en stol” (du pekade på Diddi och stolen). Eller.... så låter du barnet peka på två, tre eller fyra bilder kanske. Sortera gärna fram de matchande bildkorten och lägg dem framför er på bordet. Sen berättar du en historia där korten vävs in. Låt det gärna bli en fantasifull och rolig historia. Sen byter ni roll. Nu är det du som pekar/väljer ut kort och det är barnets tur att berätta.

obs! Saknar du bildkorten till Lottospelet? Mejla till oss på info@hattenforlag.se så ordnar vi det. Eller skriv ut dem själv >>här (pdf)

 

Hälsa på 

Gå runt med spelpjäserna. När du hamnar på pricken utanför något av Babblarnas hus knackar, bankar eller ringer du på. Kanske kommer du ihåg hur de gör i boken ”Dadda hälsar på” om du har den? Varje gång man gör ”rätt” kanske man får ett bär att samla på. Flest bär i slutet vinner.

 

Prickstig

Gå från start till mål. Vad händer på vägen? Kanske är det bara att komma först i mål? Kanske gör ni kort med olika uppgifter på i de olika färgerna.

Om du hamnar på en gul prick - ta ett gult kort och läs/gör det som står där. Blir det för mycket med kort i sex färger... Gör bara kort i två av färgerna - på övriga prickar ”händer det ingenting”.

 

 

Stegar och kanor

Gå från start till mål. När du hamnar på en ruta med början på en rutschkana åker du ner till rutan som kanan leder till. Om du hamnar vid foten av en stege klättrar du upp för den och hamnar på rutan stegen leder till. När man klättrar/åker låter man som sin figur - när man klättrar går man från mörk röst på första steget och sedan ljusare för varje steg ”Di - di - di - di - di”. På kanorna åker man från ljus röst till mörk ”Diiiiiiiiiii”. Först i mål vinner.

Prickåprick

Slå tärningen och gå så många steg som den visar. Tänk på att du bara får gå till prickarna som det finns svarta streck till. Kanske ska du också gå på så många prickar som möjligt i din favoritfärg? När man hamnar på sin färg får man dra ett babbelbär. (Vad fick du? Aha, ett Doddlon! Hur låter det när man äter ett sånt?) Först i mål vinner, eller kanske vinner den som har flest bär när någon går i mål.

 

Memo

Lägg ut bildkort (exempelvis ur Babblarnas Memo eller kort du tillverkat själv) upp och ner på rutorna. Använd så många kort som känns lagom. Du måste inte alls fylla alla rutor. Hitta paren. När du har vänt upp ett par lägger du det bredvid dig på bordet. Flest par i slutet vinner. Om det är svårt att vända korten fram och tillbaka hela tiden kan du lika gärna lägga ut hälften av korten med bildsidan uppåt på rutorna och lägga den andra halvan av korten upp och ner i en hög på bordet. Turas då om att vänta upp kort från högen och hitta det matchande kortet som ligger på rutorna.

 

Babbelbana

Börja i startcirkeln och gå mot mål (stjärnan). Slå med färgtärning för att avgöra vems tur det är. Eller gå i turordning, ett steg i taget. Låt som det ser ut. Stor prick/linje = starkt ljud. Små prickar/linjer = svagt ljud. Gör ljudet som din figur pratar. Om du går med Bibbi blir det ”bi, bi, bi, bi, bi” på prickar ”biiiiiiiii” på en rak linje. Om linjen är kurvig får du också svänga med rösten och pendla mellan ljus och mörk röst. Om linjen är som en backe går du från ljus till mörk röst eller tvärt om. Det behöver inte vara exakt - det är inte så viktigt. Huvudsaken är att du övar på att få melodi i rösten.

 

Babbelpål

Den här spelplanen kan man använda ungefär på samma sätt som ett monopol. Starta på stjärnan. Varje gång du har gått ett varv och hamnar på stjärnan får du månadspeng - exempelvis bär i samma färg som din figur har. I slutet av spelet räknar du dina bär. Gör kort i samma färger som spelrutorna. De kan innehålla uppgifter, gåtor, skatter eller vad du tycker passar. Kanske tränar ni just nu på olika prepositioner? Då kan väl korten innehålla en preposition-uppgift ”stå på stolen”, ”kryp under stolen”, ”gå runt stolen”. Eller jobbar ni med bokstäver och ljudning? Gör kort med bokstäver och säg en sak som börjar på bokstaven som är på kortet du får. Variationerna är oändliga, sätt igång att hitta på. Men, tänk på att försöka väva in det som ni tränar extra på just nu - med Babblarna som spelpjäser blir det roligt!

Vill du göra egna uppdragskort? Skriv gärna ut blad med färdiga baksidor >>här (pdf)

 

Tre i rad

Två spelare tar vardera tre bär i sin favoritfärg. Turas om att lägga ut bären på rutorna. När du har lagt ut alla dina tre bär får du i stället flytta ett av dem nästa gång det blir din tur. Målet är att få tre i rad först. Det kan vara uppåt, neråt eller på tvären.

 

 

 

 

Dessa speltips är ett tillbehör till Babblarnas Spelbok art.nr 162  
(i en uppdaterad version tryckt november 2018)                     

copyright: Hatten Förlag / Hatten Education AB