Speltips Heja Babblarna

På baksidan av HattenBladet nr 14 utgiven i augusti 2018 finns en spelplan som är rolig att använda för att spela språkutvecklande spel med Babblarna.

I samma nummer av HattenBladet finns också en lång artikel som handlar om att spela spel och vilket bra sätt det är att jobba med barns språkutveckling.

På denna sida hittar du tips för olika sätt att använda spelplanen. Har du själv flera bra tips? - mejla dem gärna till oss: info@hattenforlag.se

Har du inte tillgång till HattenBladet kan du skriva ut spelplanen >>här (pdf att skriva ut på två A4-blad som tejpas ihop)

Vad kan man lära sig när man spelar Heja Babblarna-spelet?

Nya ord och tecken, rörelser, sånger, rim och ramsor, att göra olika ljud, att sortera i kategorier med mera. Använd barnens kärlek till Babblarna att fylla spelet med ett innehåll som utmanar till att lära mera och nytt.

Det som är viktigast att tänka på är att anpassa spelets svårighet efter det eller de barn du spelar med. Om något barn tycker att det är svårare än sina kamrater är det en bra idé att just det barnet får spela bara med dig först för att bli van och förstå hur spelet går till – då blir det roligare och mer utvecklande att spela tillsammans med kompisar eller syskon sen.

Det finns egentligen ingen förutbestämd svårighetsnivå. Gör gärna egna ”uppdragskort” att använda som tillbehör och gör uppdrag/uppgifter som är precis lagom svåra för det eller de barn du spelar med. Obs! Om du spelar för att jobba med tal- och språkträning behöver du öka svårigheten i lagom takt genom att lägga till flera ljud och att göra uppdragskort med ökande svårighetsgrad.

Spelpjäser

Använd gärna Babblarnas plastfigurer som spelpjäser (eller andra figurer som är lagom stora). Låt figurerna/spelpjäserna tävla istället för att barnen tävlar med dig eller varandra. Då kan alla tillsammans hjälpas åt och alla kan glädjas åt den figur som vinner. Det gör spelandet roligare för alla deltagare – och det spelar inte så stor roll om någon kan spelet bättre eller sämre än någon annan.

Tärning

Spelet går att spela med eller utan tärning, men tänk på att små barn bör ha enkla tärningar. En tärning med bara en och två prickar på är alldeles lagom för många. Eller en tärning med de figurernas olika färger/bilder – då är det figuren som visas på tärningen som får gå ett steg.
Om du inte har sådana enkla tärningar finns det stora tärningar med etiketter att själv klistra på att beställa från oss på Hatten. Länk hittar du nedan under rubriken ”Tillbehör”

Använder ni två tärningar kan den ena tärningen visa vem (vilken spelpjäs) som får gå och den andra tärningen visar hur många steg. Om tärningen med antalet steg visar en stjärna får spelaren dra ett kort ur påsen /skålen åt figuren som samlar till en skatt.

Det går också jättebra att spela utan tärning och att istället gå ett steg varje gång det är min tur. När du har gått ett steg med din figur får du dra ett uppdragskort ur påsen och göra uppgiften som kortet visar.

Uppdragskort

Språkleken med Babba, Bibbi, Bobbo, Dadda, Diddi och Doddo är enkel och tänkt för barn på mycket tidig nivå i sin språkutveckling. Språkljuden som figurerna tränar behöver snart kompletteras med flera språkljud och nya begrepp. Ett bra sätt att vidareutveckla och fylla på med nya ljud är att göra uppdragskort. Längre ner på sidan finns det exempel på uppdragskort att skriva ut - de kan vara bra att börja med. Fortsätt sedan att göra egna!

Istället för uppdragskort kan ni lägga små leksaker eller kort från memoryspel i en påse eller i en skål. Varje gång en spelpjäs tar sitt/sina steg drar man ur påsen/skålen och det man dras samlas i en skatt till figuren. Den figur som kommer först i mål får ”visa sina skatter”.

Det går också bra att använda pusselbitar från ett lagom svårt pussel att lägga i påsen. När spelpjäsen flyttas drar man en bit ur påsen och lägger på plats i pusslet. Är det svårt hjälps alla åt förstås.

Det är roligt att låta spelpjäserna låta på olika sätt för varje steg man tar. Hur tror du att det låter när Babba går? Hitta på nya och annorlunda spelpjäser att låta med! En bil, en dinosaurie och en kyckling kanske... Hur låter det då när figurerna går?

Glöm inte att prata mycket. Ta chansen och benämn alla ord, namn och ljud och teckna gärna, eftersom det gör spelet ännu roligare och tydligare för många barn.

Glöm inte heller att öka svårigheten succesivt varje gång ni spelar. Syftet är ju att öva och lära sig nytt för att spelandet ska vara språkutvecklande.

Tillbehör
som kan vara bra och roliga (länkar till webbutiken som öppnas i nya fönster så att du inte tappar bort denna sida)

>> Tärningar (stora och enkla)

>> Babblarna i konsonantdalen (för att leka med svenska språkets alla vokal- och konsonantljud)

>> Teckenkort i låda (cirka 400 ord och tecken)

>> Tecken ABC (kort med bokstäver och handalfabetet)

>> Babblarna spelbok (flera stora spelplaner för att spela flera språkutvecklande spel)

>> Liten påse att lägga uppdragskort i

>> Pussel 12 bitar

>> Ordpussel med tecken

Exempel på olika uppdragskort
att skriva ut för att inspirera till att göra flera egna (pdf som öppnas i nytt fönster)

>> exempel på uppdragskort  - välj att skriva ut de sidor som passar

Gör gärna egna uppdragskort som passar just ditt/dina barn. Kanske övar ni just nu på olika klädesplagg, vad olika blommor heter eller lär er allt möjligt om årstiderna?