Språk tankar och sammanhang

Min 8-åring med autism pratar på på sitt sätt och kan läsa, men förstår inte sammanhanget. Hur kan vi tänka kring språket och locka till läsande?

Tack för en mycket spännande fråga som man kan fundera länge kring. Jag ska försöka få ner mina tankar här, men ta det inte för den enda sanningen utan fortsätt fundera själva och diskutera med andra. Jag tänker att vårt språk speglar hur vi tänker - det är det som gör det så spännande! Har man autism tänker man ofta på ett annat sätt. (Inte fel, utan på ett annat sätt!) Och det påverkar förstås språket. Det betyder, tänker jag, att när en person (med autism, eller utan) pratar på ett speciellt sätt kan jag se det som en spännande ingång till hennes tankar. Och vad är det som säger att vi alla måste prata på samma sätt?

Men samtidigt kan vi ju utveckla våra tankar med hjälp av språket, vare sig vi har autism eller inte. Vi kan lära oss nya begrepp som får oss att se omvärlden på ett annat sätt, och vi kan lära oss mer effektiva sätt att beskriva eller berätta saker. Språket är nyckeln till mycket - och alltid värt att utveckla!

Har man autism är man ofta bra på att se detaljer medan det är mycket svårare med sammanhang. Och det gäller förstås också när man lyssna på berättelser eller läser. Själv kämpar jag just nu med en bok som jag har väldigt svårt att få något sammanhang i, det är massa lösrycka scener och jag förstår inte hur de hänger ihop. Nu är jag vuxen, och kan tänka att om jag håller ut så ska allt nog knytas ihop till något begripligt till slut, men om jag var 8 år skulle jag gett upp direkt! För speciellt roligt är det inte just nu.

Men att läsa böcker kan ju verkligen vara något som gör livet både rikare och roligare! Och den glädjen vill vi ju ge våra barn också. Och då tänker jag att även om man har svårt att se sammanhang så är det säkert som med allt annat i livet, att om man får träna sig på det på en nivå som är lagom svår, så blir man bättre och bättre på det. Så mitt råd till er är att gå till biblioteket och fråga efter lättlästa böcker med enkla historier (som det är lätt att få sammanhang i) och böcker som handlar om sådant som barnet är extra intresserad av (för då är det lättare att stå ut med att man inte riktigt ser sammanhanget). Och att ni försöker hjälpa till så gott det går med att sätta ord på sammanhanget. Bläddra tillbaka i boken och förklara. Ibland kan det hjälpa om böckerna är tydligt illustrerade.

Här på Hatten har vi Olle & Mia som är mycket lättlästa (och där det är nya böcker på gång) men gå efter barnets lust och intresse!