OK
Sök i butiken
Kundvagn
Antal varor
0
st
Summa
0,00 kr
Till kassan
Mina sidor
Logga in
Butik
Nyheter
VARUMÄRKEN:
Babblarna
Utvalt till förskolan
Böcker
Leksaker
Musik & film
Paket
Spel & pussel
Babblarna i konsonantdalen
I vardagen
Kalas
Ajja & Bajja
Böcker & teckenremsor
Leksaker & spel
Paket
Musik
Snicksnacksnoken
Böcker & spel
Paket
Olle & Mia
Böcker
Spel, material & musik
Paket
Ebba & Skills
Ebba - för barn
Skills - för ungdomar
SpråkPussel
idagboken
Karlstadmodellen
Fakta
Talträning
Steget före
Ledarpaket
Kursmaterial
Temaböcker
KATEGORIER:
Böcker
Barnböcker
Ungdomsböcker
Rim & ramsor
Fakta & lexikon
Barnböcker på engelska
Leksaker
Hårda leksaker
Mjuka leksaker
Spel, pussel & pyssel
Spel
Pussel
Pyssel
Musik & film
CD-album
DVD-film
Språkväskor & paket
Onlinetjänster & Appar
VAD SÖKER DU?
Tecken
Fakta & lexikon
Barnböcker
Ungdomsböcker
Spel & material
Paket
Tidig språkutveckling
Fortsatt språkutveckling
Uttal & språkljud
Språklig medvetenhet
Deutsche Produkte
Babblarna
Inspiration
Om Hattens produkter
Babblarna
Babblarnas spelbok
Babblarna i Konsonantdalen
Babblarna sångtexter
Tips till dig som ska se musikalen!
Fingerresan
Speltips Heja Babblarna
Ajja&Bajja
Snicksnacksnoken
Tecken till böckerna
Olle&Mia
Stora Rim&Ramsor
Små Rim&Ramsor
Ebba
Skills - ungdomsserien
Vilket teckenmaterial ska jag välja?
Språkväskor
SpråkPussel
Utskriftsmallar SpråkPussel
Karlstadmodellen
Temaböcker
Talträningsmaterial
Fonemkort & Tecken ABC
Lathund
idagboken
Logopeden tipsar
Kommunikation-AKK-tecken
Hur kommer jag igång med tecken?
Träna tecken?
Sjung med tecken
Tidig språkutveckling
Hjälpa barn att komma igång...
Språklek med Babblarna
Min treåring pratar inte
Babytecken
Allmän språkstimulans
Läs böcker!
Språklek ute!
Språkutveckling i grupp
Kalasbra språklek!
Mat & prat
Språkförståelse
Språkförståelseträning
Språkförståelse i spel
Ordförråd
Bygga ordförråd
Svårt att hitta ord
Abstrakta begrepp och känslor
Frågeord
Hon och han och alla de där
Tomtelotto, samla tomtar eller annat man kan hitta på
Ord- och sagopåsar
Bygga meningar - grammatik
Kom igång med korta meningar
Orden kommer i fel ordning
Såna där ändelser
Bygg meningar med SpråkPussel
Ljud - uttal
Rolig uttalsträning
Ljudlek med de små
Svårt med R-ljudet
Babblarna i konsonantdalen
Ljudträning för ungdomar
När barn är hesa
Dyspraxi
Det sssvåra s-ljudet
Läspning och lateral-S
Det luriga L-ljudet
Krångliga ord
Snicksnackspel
Rim och ramsor
Läs - skriv
Språklig medvetenhet
Börja med bokstäver
Att använda sitt språk - pragmatik
Att använda ordförrådet
Språk tankar och sammanhang
Pragmatisk utveckling
Ordna en barnboksdag!
Om Hatten
Kontakta oss
Historien om Babblarna
Frågor och svar om tvisten i Babblarnas värld
Press
Pressarkiv
About Hatten Education in English
GDPR
Policy Appar
Policy Hatten
Aktiviteter & Nytt
Om Hatten
Über Uns
Babblarna
SprachGympa
Youtube
Über Gebärden
Webshop
Inspiration
>
Logopeden tipsar
>
Bygga meningar - grammatik
>
Kom igång med korta meningar
Produktkategorier
Butik
Inspiration
Om Hattens produkter
Logopeden tipsar
Kommunikation-AKK-tecken
Tidig språkutveckling
Allmän språkstimulans
Språkförståelse
Ordförråd
Bygga meningar - grammatik
Kom igång med korta meningar
Orden kommer i fel ordning
Såna där ändelser
Bygg meningar med SpråkPussel
Ljud - uttal
Läs - skriv
Att använda sitt språk - pragmatik
Ordna en barnboksdag!
Om Hatten
Kom igång med korta meningar
När ordförrådet har växt lite brukar barn bli redo att sätta ihop 2-3 ord i korta satser, men det är inte alltid så lätt, och vi vuxna kan enkelt stötta utvecklingen med några roliga aktiviteter och strategier.
Grundtanken är att vi vuxna ska vara modeller för just de korta satser som vi vill att barnen ska komma igång och säga, och locka barnen att härma och skapa egna.
Det här är lätt att göra till exempel när vi läser böcker. När vi läser
Ajja & Bajja ska sova
kan jag vid denna bild till exempel säga ”Ajja badar” och sedan peka på Bajja (och om det behövs kanske börja på ”och Ba...”) och se om barnet kan fylla i ”Bajja badar”. Gör barnet inte det kan jag bara fortsätta läsa, och vara modell, och så prövar vi igen nästa gång, och nästa.
En annan bra aktivitet är att spela lotto-spel med bilder där det händer saker. Vi har lottospel med
Babblarna
och
Ajja&Bajja
men det går förstås att använda ett lottospel man redan har i hyllan eller så kan man samla ihop bilder från nätet kring något barnet tycker mycket om och skriva ut ett eget.
När vi vänder en bild i spelet, och ska lägga den på rätt plats på våra lottobrickor, säger vi förstås vad den föreställer, till exempel "Bobbo kastar boll". Och på samma sätt som när vi läste ovan kan vi då både vara modeller och locka barnen att säga själva.
Så fort det går kan vi också försöka spela lotto med "hemliga kort" - det vi säga att vi inte visar bilderna för varandra utan bara säger vad vi fått på bilden. Sedan får alla leta på sina lottobrickor för att gissa var bilden passar. Då blir det tydligt att det inte räcker att säga "Bobbo" bara, för Bobbo finns på flera bilder på brickorna. Vi måste säga lite till för att de andra ska hitta rätt bild - och bygga en mening helt enkelt!
Ett sista tips är att ta för vana att bygga ut det barnen säger i vardagen också. Om barnet pekar på en bil som kör förbi och säger "bii" kan vi svara "ja, bilen åker. Brrrm". Och när barnet börjat säga två-ordssatser själv, som "bilen åker" kan vi bygga ut ännu lite till "ja, bilen åkte fort!"
Psst! För den som vill jobba ännu mer strukturerat med meningsbyggnad finns
Språkpussel
- som ni kan läsa ett tips om
här
.