Kom i gång att språkpussla

Hur kommer vi igång med Språkpussel?

Har ni sett att det finns språkpusselkort till Babblarna? Om barnen är små brukar jag börja med dem. Vi har Babblarna i några röda pusselbitar och så verb i några blå, och sedan får barnet bestämma hur vi ska sätta ihop dem. "Sova, vem ska sova?" Om barnet väljer Babba sätter vi ihop pusselbitarna och säger/tecknar "Babba sover", och så lägger sig Babba förstås och snarkar högljutt. Sedan är det bara att ta nästa verb, och nästa Babblare.

När barnen väl är med på det så är det lätt att bygga ut med fler ord i satsen. "Diddi kastar... vad ska Diddi kasta?" Jo, det visar sig att "Diddi kastar pennan". Ganska snart vill Babblarna, eller vad det nu är vi leker med, alltid göra sådant som inte finns på korten. I början ritade jag dit vad barnen bestämde på ett tomt kort, men nu låter jag ofta kortet förbli tomt och det brukar fungera lika bra. Barnen är på något vis ändå med på att varje pusselbit representerar ett ord/tecken, och att vi nu bestämt att det tomma kortet betyder "bajs", och så säger vi det tillsammans "Diddi kastar bajs". Nej Diddi, det får man faktiskt inte göra!

Ett annat sätt jag tycker om att använda Språkpussel på är när man läser böcker. Om man tar favoritboken kan det kräva lite förberedelser, men det kan det vara värt! Eller så tar man till exempel en bok med Olle & Mia där det finns färdiga ordkort. Och för varje uppslag skriver man en mening som man säger tillsammans!

När barnen är lite större blir det här utmärkt läs- och skrivträning. Istället för bilder har man ordbilder, och barnen kan få skriva själva med hjälp av pusselbitarna och en bottenplatta, till exempel att "Rulle hittar en raket."

Mer om hur man kan använda Språkpussel, samt mallar till egna språkpusselbitar, hittar ni här.