Orden kommer i fel ordning

Min 4-årings ord hamnar i fel ordning... Hur kan jag hjälpa?

Om ni vill sitta ner och träna ordentligt finns Språkpussel där man sticker ner bilder eller ordbilder i pusselbitar, och så kan man tillsammans sätta dem i rätt ordning och säga meningen som den ska låta. Läs mer om Språkpussel under Inspiration > Hattens produkter här på hemsidan.

 

 

En mängd liknande övningar för förbättrad meningsbyggnad finns också i boken Utbyggd grammatik, som kommer med en cd-skiva med material att skriva ut.

 

Annars brukar jag träna meningsbyggnad när vi läser böcker. Vi brukar ta en bok barnet läst ofta, och så får barnet berätta den för mig. Om det är för jobbigt hjälps vi åt. När barnets mening blir fel brukar jag inte rätta (det är rätt otrevligt att bli rättad mitt i om man sitter och berättar något), men jag säger den alltid igen på rätt sätt och lite extra tydligt, alltså:

 

-Åker runt roboten.

-Ja, roboten åker runt.

 

Det här sättet, att man ger tillbaka yttrandet som det ska låta, kallas "passiv korrigering", och det kan man i princip göra jämt. Eftersom barnen inte känner sig "rättade" brukar de inte tycka att det är jobbigt, och då de hela tiden hör hur meningarna ska sägas, kan de så småningom rätta sitt eget tal efter det. Så nästa gång vi läser samma sida kanske barnet minns hur det ska vara. Ibland kan jag också pröva att börja åt barnet:

 

-Och där, titta! (Pekar på roboten.) R...

-Roboten åker runt.

 

Det här kan ni förstås göra med alla böcker barnet gillar. Av Hattens böcker passar Olle & Mia extra bra om man inte vill ha för långa meningar. Där kan man också ta hjälp av teckenillustrationerna, inte för att barnen måste teckna, utan för att man för varje teckenbild ska komma ihåg att säga ett ord.

 

Jag brukar också använda Snicksnacksnokenböckerna och deras kortlekar. Där kan man lätt få in lite längre meningar:

 

 

 

-Sorken ramlar ner i gropen, men Si...

-Sickan inte ramla ner.

-Nej, Sickan ramlar inte ner. Och snigeln? Snigeln ramla in..

-inte ner.

-Ja! Ska vi säga hela? Sn..

-(Långsamt tillsammans:) Snigeln ramlar inte ner.

-Precis, snigeln ramlar inte ner.

 

Eftersom man ofta måste säga meningarna många gånger för att minnas hur det ska vara brukar jag använda Snicksnacksnokens kortspel också, och spela memory eller Finns i sjön. Och då säger vi förstås en mening om vad det är på bilden varje gång vi tar ett kort.