Såna där ändelser

Min 9-åring med autism pratar och gör sig förstådd, men missar ändelserna i ord. Hur kan vi träna?

Ja, såna där ändelser är bra att ha ibland... Det är ju skillnad på om "jag läser" eller "jag läste", eller om jag kanske "vill läsa". Och om jag i så fall vill läsa om en "bil" eller om "bilar". Ja, vi säger ganska mycket med de där ljuden vi fäster i slutet på våra ord.

Här kommer några tips på hur man kan träna t ex plural och tempus. I den eminenta boken Utbyggd grammatik hittar ni fler.

Plural: Ett enkelt sätt är att skriva ut flera bilder av samma sak. Utbyggd grammatik kommer med en cd-skiva med material man kan skriva ut. Det som är fiffigt med de bilderna är att de finns i färdiga grupper som har samma ändelse (-ar, -er, -or, o s v) men det går förstås bra även med andra bilder. Dinosaurier kanske? Prinsessor? Superhjältar?

Barnet får först en bild, och frågan "vad fick du?" Svaret kanske blir "en prinsessa". Sedan får barnet ett kort till, och frågan "hur många prinsessor har du nu?" och så får man träna på att få till svaret "två prinsessor", och "tre prinsessor", o s v, o s v.

Det finns också ett material att skriva ut från Materialhatten som heter Spelkort RÄKNA. Det brukar jag använda i memory eller lottospel, och varje gång man tar upp en bild säger man förstås om det är "en fågel" eller "tre fåglar".

Tempus: Det material jag oftast använder för att träna tempus kommer också från Utbyggd grammatik. Tempusspelet består av sekvenser med tre bilder, till exempel "flickan ska måla", "flickan målar" och "flickan har målat". Jag tycker om att spela lottospel med dessa bilder, d v s att man skriver ut dubbel uppsättning av bilderna, gör lottoplattor av en utskrift och klipper ut bilderna ur den andra. Om man inte får visa bilden för sin medspelare, utan bara säga vad det är, blir det plötsligt ganska viktigt om det är "flickan målar" eller "flickan har målat". Och till det kan man lägga en liten minnesövning, och fråga "Kommer du ihåg vad de gjorde? Mannen sopade, och flickan...", och vips får man lite träning på "målade" också.

Vilken ändelse som helst: Men mitt bästa tips är ändå att fånga ändelserna när de dyker upp i livet. Om ditt barn säger "det kan komma bil" säger du "ja, det kan komma bilar", och genom att du ger tillbaka barnets yttrade så som de ska låta, om och om igen, kan barnet själv korrigera sig till nästa gång, eller nästa, eller nästa. Och om ni har prövat att göra så tusen gånger, och ändelserna ändå inte vill fastna, kan du (en dag när ni båda är på ett bra och lärosuget humör) prova att säga "ja, bil eller bilar?" Men rätta inte, för hur kul är det på en skala när man vill prata om bilar?