Språkutveckling i grupp

Vad kan vi göra i förskolegruppen för att stödja barnens språkutveckling?

Jag blir så glad över den här frågan, för det bästa vi kan ge våra förskolebarn inför skolstarten (och inför livet i övrigt) är ett så rikt språk som möjligt! Och ibland stirrar vi oss blinda på att man måste gå undan med ett barn i taget och jobba, men det går ju utmärkt att göra språkstimulerande aktiviteter i grupp också. Om jag skulle välja bland allt Hattens material skulle jag börja med detta:

Med de små På en småbarnsavdelning handlar det om att öka språkförståelsen, lära sig nya ord och hur man sätter ihop dem i korta meningar. Vissa gillar att läsa böcker - och det är toppen för språkutvecklingen - medan andra behöver mer konkreta lekar för att orka vara med. Och sånger och ramsor förstås!

Till de små skulle jag främst önska mig Ajja & Bajja, Babblarna och kanske en teckendocka. Man kan läsa böckerna om Ajja & Bajja, och sedan låta dockorna vara med på samlingen och se vad de hittar på i teatern. Barnen kan kanske vara med och bestämma - vad ska Ajja göra idag? Och om man tillsammans med barnen sätter ord på allt de gör blir det hur mycket språkträning som helst!

På samma sätt är Babblarnas plastfigurer gärna med på samlingar, de kan spela upp det man läst i böckerna, hitta på bus, eller varför inte gömma sig under och över grejer? Att använda mycket gester och tecken är ett bra sätt att stimulera den tidiga språkutvecklingen (det är ingen slump att vi har så mycket rörelser till våra barnsånger) och en teckendocka som kan vara med och sjunga och ramsa är inte dumt!

Mer tips att inspireras av hittar ni under fliken tidig språkutveckling.

Med de större När förskolebarnen blir större ökar ordförråd och språkförståelse, och meningarna bli längre, men det är fortfarande mer regel än undantag att ett eller annat språkljud krånglar. Snicksnacksnokens böcker Faran vid fallna trädet, Sickan och skattkartan och Rulle och raketen sätter språkljuden i fokus, och man kan läsa dem tillsammans, låta och leta bokstäver. Sedan kan man använda kortlekarna som följer med och spela "Finns i sjön" eller memory, eller så lägger man korten på rad och tränar på att berätta historier för varandra.

För att bygga upp den språkliga medvetenheten är det bra att rimma och leka med ord. Olle & Mias rim och ramsböcker är roliga, och till hösten kommer Tamtarams med rim som det passar extra bra att göra rörelser till: "Sitta, stå, stå på tå! Springa, gå, böja så..." (från uppslaget här intill). Då kommer också en ny Olle & Mia-bok med scener fulla av detaljer som man kan använda för att bygga ordförråd, och med klippdockor till kan barnen turas om att hitta på egna historier och träna ännu mer på att berätta!                                 

Och till slut, Babblarnas spelbok använder jag till all möjlig språkstimulans beroende på vad jag tänker att barnen kan utveckla - man kan t ex skriva egna instruktioner på kort som man samlar längs banan så att barnen får träna upp sin språkförståelse: "ställ dig bakom gardinen och vinka med stortån." Eller så bygger man ordförråd genom att barnen får samla och benämna kluriga bilder (som man till exempel skriver ut från Materialhatten eller tar från ett memoryspel som samlar damm på någon hylla).

 

Och där hade jag bestämt mig för att sluta för att inte överhopa er med tips, men... bara några ord till: Nästan vilken aktivitet som helst i förskolan går att använda för att utveckla barnens språk - prata om allt, ha roligt och läs böcker!