Svårt att hitta ord

Min pojke har ett stort ordförråd men hittar inte ord när han ska säga något?

Alla har vi någon gång råkat ut för att inte hitta ett ord fast vi vet att vi kan det. Sådana ordfinnandesvårigheter kan man ha av olika grad, och att ha stora svårigheter att hitta ord kan vara väldigt jobbigt.

En bra strategi när man inte hittar ord är att beskriva istället för att benämna, det vill säga att så fort man fastnar på något ord tänka: kan jag säga det på något annat sätt? Och den strategin kan vi lära våra barn. Och ett roligt sätt att träna på det är i spel.

Jag brukat ta en bana ur Babblarnas spelbok (barnen kan få välja för nästan alla fungerar). Till det tar jag bildkort, ofta från Olle & Mias ordkort eller bilder från Ordlotto, men man kan ta det man har hemma. Vi lägger bilderna i en hög bredvid spelbanan, och sedan turas vi om att ta och beskriva så många kort vi hinner på en minut. Man får inte ta ett nytt kort förrän någon har gissat rätt på det man just beskrivit (och man får förstås inte benämna vad det är på kortet, bara beskriva det). Ibland kör vi några exempelomgångar så barnen förstår reglerna:

E (drar kort på "klocka"): Det är något man har på väggen som visar tid. B: Klocka! E (drar kort på "päron"): Det är något man kan äta, som är grönt... B: Gurka! E: Nej, det är sött, och växer på träd. B: Päron!

Och om det är det jag hinner på en minut får jag gå två steg, och sedan är det nästa spelares tur. (Om barnen är sluga och medvetet gissar fel kan man spela i par där den ene beskriver och den andre gissar, och så byter man. Eller lägga till att man får poäng, eller "babbelbär", även när man gissar rätt.)

På samma sätt kan man också träna ordmobilisering, men istället för bildkort har man då kort med kategorier (eller bokstäver). Enklast är att skriva t ex "frukt", "möbler", "djur" o s v på korten och sedan hjälpa icke-läskunniga att läsa dem. När man dragit sitt kort ska man på trettio sekunder komma på så många ord som möjligt inom kategorin, och sedan får man gå lika många steg som man har kommit på ord.

Och glöm inte att man faktiskt tränar sig på att hitta ord så fort man pratar, så ge barnen massa möjligheter att prata och berätta!