Språklek med Babblarna

Har du tips på språklekar med Babblarna?

Ja!! Babblarna är mer än bara roliga figurer på youtube – de kan användas till språkträning som det svänger om! Här har jag samlat mina bästa tips på språkutvecklande aktiviteter med Babblarna, om ni kommer på egna roliga lekar maila mig gärna så lägger jag till!

Läs böckerna förstås! Att läsa böcker för är alltid språkstimulerande, men Babblarnas böcker kommer med en extra knorr. "Dadda hälsar på" passar speciellt bra för de barn som behöver få vara motoriskt aktiva (och knacka på dörrar) för att hålla koncentrationen. "i Babblarnas hus" är perfekt för den som vill börja med 2-ordssatser och med "Var är Babbas saker?" och "i Bobbos väska" är det lätt att jobba med kluriga begrepp som frågeord (var? vem?) och prepositioner (under, på, bakom).

Babblarna är utvecklade i samarbete med professor Irene Johansson, och deras namn är valda med omsorg så att de både stimulerar barns ljudperception och är lätta att lära sig. (Det är alltså ingen slump att min dotters första ord var "mamma", "pappa" och "Babba".) Längst bak i böckerna finns också illustrationer för hur man tecknar orden, eftersom tecken tillsammans med tal är ett mycket bra sätt att stimulera tidig språkutveckling.

Lek med figurerna! Med Babblarnas plastfigurer kan man leka allt möjligt! Man kan inspireras av böckerna eller hitta på annat som barnen tycker är roligt. Använd dem tillsammans med andra leksaker ni redan har, och låt barnen vara med och bestämma!

Om barnet gillar fordon så kan Babblarna åka buss. Eller bil. Med barn som inte kommit igång att prata så mycket brukar jag ge två förslag på vad som kan hända i leken och se om de kan svara med ord, gester eller tecken: -Ska Babba åka buss eller bil? När vi kommit fram till vad som ska hända sätter jag ord på det: -Buss. Babba åker buss. På så vis är jag modell för hur barnet kan säga nästa gång, och nästa... och sedan är det bara att bygga vidare på leken. -Vem får följa med i bussen? Dadda eller Diddi? Ju mer barnen får uttrycka vad de vill ska hända desto mer kommunikation och språkträning blir det. Och då spelar det ingen roll om man leker med Babblarna i ett dockhus, i skogen eller i badet.

När barnen kommit igång att prata mer kan man fortsätta vara modell för hur de kan utvecka sitt språk på ungefär samma sätt. Om barnet säger: -Babba sover. så kan jag som vuxen säga: -Ja, Babba sover i sängen. Ska han ha ett grönt täcke eller ett rött täcke? Med lite fantasi kan man få in det mesta i leken, om barnet behöver träna prepositioner kan man leka "Var är Babbas saker?" Göm Babbas sak medan barnet och Babba blundar, och tala sedan om för dem var de kan leta. -Titta under skåpet i hallen. Om det är adjektiv som är luriga kan man ha BM (Babblarna Mästerskap) och se vilken Babblare som kan hoppa längst eller högst. -Babba hoppade längre än Diddi. Eller gör egna Babblare - rita tillsammans eller använd lera. Perfekt om man vill träna på begrepp som kort, tjock, stor och liten. -Vem kan rita den största Babblaren?

Spela spel! Med Babblarnas spelkort kan man spela associationsmemory, det är lite lurigare än vanligt memory eftersom man inte parar ihop två identiska kort utan till exempel Diddi med Diddis hus. Om barnet är litet kan detta vara svårt, men då kan man hitta på andra roliga aktiviteter med korten. Ett populärt spel hos oss är "Vem bor var?" Använd spelkorten till "Dadda hälsar på". Dela husen mellan er, och lägg korten med babblarna med baksidan upp på bordet. Turas om att dra en babblare och se var han ska bo. Eller gör ett fiskespö av en pinne, lite tråd och ett gem, och låt barnen fiska upp bilder som ni sedan benämner. Eller varför inte bara dra korten ur en påse? Det mesta är roligt när en Babblare är inblandad!